czwartek, 20 września 2012

Drukowanie na tkaninie


Na urodziny dla mojego chrześniaka wymyśliłam, że zrobię miękka książeczkę czyli taką materiałową. Jeżeli chodzi o dodawanie różnych materiałowych wzorków to wystarczy nakleić lub przyszyć, jednak ja sobie wymyśliłam, że będzie tam też tekst i tutaj nie miałam pomysłu. Można oczywiście wyszyć, ale chyba jednak by mi to nie wyszło;) To może wydrukować? Ale jak materiał umieścić w drukarce? Na zagranicznych forach jest sposób żeby przyczepić do tkaniny Freezer Paper (z jednej strony ma taką „plastikową” powierzchnię która pod wpływem ciepła przywiera do materiału) i wtedy można drukować. Ja jednak takiego papieru nie posiadam więc zrobiłam własny.

Freezer Paper
Potrzebne rzeczy:
-kartka papieru (ja użyłam z bloku technicznego)
-worek na śmieci (taki czarny)
-tkanina
-żelazko
-nożyczki

Rozcinamy worek i kładziemy go na desce do prasowania (pod worek można podłożyć jakiś materiał do którego się przyczepi). Na worek kładziemy kartkę, a na to wszystko jakiś materiał (na przykład stary podkoszulek) żeby plastik nie przywarł do żelazka. Ustawiamy moc prawie na maksa i prasujemy. Długo i dociskamy (bo inaczej nic z tego nie wyjdzie). Co jakis czas sprawdzamy czy papier dokładnie przywarł, jeżeli jeszcze nie to prasujemy dalej.


Gdy już worek dobrze przyległ do kartki delikatnie odrywamy od niego materiał na którym leżał. Następnie obcinamy wystające spoza kartki części worka. I voilà freezer paper domowej roboty:

Nadruk na tkaninie
Mając nasz freezer paper przyprasowujemy go do materiału formatu naszego papieru (musi dobrze przylegać) i wsadzamy do drukarki i drukujemy na nim co byśmy tam chcieli. Materiał najlepiej jakiś cienki i jasny, a druk najlepiej sprawdza się czarny, ale można poeksperymentować.
Gdy już wydrukujemy czekamy aż tusz wyschnie. Następnie delikatnie odrywamy materiał od papieru. Do płaskiego naczynia wylewamy biały ocet i zamaczamy tkaninę z nadrukiem (rozłożoną nie zwiniętą) na ok. 5 min. Następnie suszymy materiał suszarką (ciepło utrwali druk). Ocet trochę śmierdzi więc robimy przepierkę tkaninie sprawdzając też czy druk jest trwały.

To mój testowy wydruk więc nic nadzwyczajnego nie drukowałam, ale test się udał więc do książeczki będzie jak znalazł. 

3 komentarze:

  1. Super sposób! Może i ja go kiedyś wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetne! Superoza, a mogę na przykład dać niebieski worek na śmieci? tez taki foliowy, czy musi być czarny? I czy dobrze rozumiem, taki papier finalnie składa się z kartki, folii i materiału na wierzchu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właściwie jakakolwiek folia się nada, byleby nie była za cienka bo może się przerwać. I tak dokładnie, mamy kartkę do której przykleiła się folia i na tym materiał. Wsadzamy w drukarkę tak jak zwykłą kartkę (tak żeby wydruk był na materiale). Po odczepieniu materiału od kartki mamy nadruk na materiale:)

      Usuń

Dziękuję za każde słowo:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...